Вивчення історії Донеччини перших повоєнних десятиліть на території так званої «ДНР»

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31558/3083-5771.2024.2.14

Ключові слова:

Донецька область, підручник, школярі, світогляд, окупація, «ДНР», історія

Анотація

У статті увага до так званої «Донецької народної республіки» обумовлена тим, що це окупована частина Донецької області ще з 2014 р. Саме окремі райони Донецької та Луганської областей потрапили під удар «сепаратистів», проросійськи налаштованого населення та російських терористів чи не найперші. Із того часу і до сьогодні на окупованих територіях російська влада здійснює формування свідомого носія «руського миру». Одним із інструментів цього стала шкільна освітня політика, яка покликана здійснити на перших етапах переформатування дитячого світогляду та налаштування на «особливий донбаський», а зараз – відкритий, агресивний російський.
Завдання дослідження полягають у вивченні його джерельної та історіографічної бази; виокремлення питань і наративів, які висвітлювалися у підручниках з історії області на окупованих територіях; з’ясування механізмів впливу на формування світогляду школярів. У роботі застосовано принципи наукового дослідження, серед яких виділяємо такі: принцип історизму, який передбачає вивчення питання у його розвитку; об’єктивності, що характеризується неупередженим ставленням до висвітлення тих чи інших подій, явищ і процесів, про які йдеться у статті; принцип конкретності, який застосований під час характеристики періоду та змісту вивчення зазначеної проблеми; порівняльний – характеристики змісту підручників та сучасної української історичної науки.
У статті проаналізовані основні періоди історії розвитку Донецької області у складі Української РСР у перші повоєнні десятиліття. Підручники, якими користувалися і користуються діти на окупованих територіях від 2014 р., створені на основі радянської та російсько-імперської ідеології. Саме московський центр був турботливим щодо УРСР загалом та Донецької області зокрема. У підручниках багато цифрового матеріалу, який не аналізується; дітям надають готовий продукт, який спрямований на формування відповідного некритичного мислення і маніпуляцію.
Теоретичне значення статті полягає у вивченні матеріалу під час курсів із історії України, краєзнавства, медіаграмотності не лише задля власне ознайомлення, а й для запобігання маніпулятивним впливам на свідомість. Практичне значення запропонованого дослідження – у процесі запровадження українських стандартів освіти на деокупованих територіях у майбутньому. Перспективами наших наукових пошуків може стати вивчення історії інших областей, які були окуповані після 2022 р.

Посилання

Bezmen, M. (2024, June 29). U Bakhmuti ziavylysia vulytsia Dulneva: rozpovidaiemo na chest koho nazvaly [Dulneva Street appeared in Bakhmut: we tell you who it was named after]. Bahmut.in.ua. Retrieved from https://bahmut.in.ua/u-bahmuti-zyavylysya-vulyczya-dulneva-rozpovidayemo-na-chest-kogo-nazvaly/ [in Ukrainian].

Chyzh, D. & Pavlov, D. (2020, September 22). Ihnatenko, I.: «Moia meta – rozpovisty pro ukrainsku zhinku, yii seksualnist i tilesnist» [Ignatenko, I.: «My goal is to tell about a Ukrainian woman, both a sexualist and a physicalist»]. Reporters.media. Retrieved from https://theukrainians.org/ihnatenko/ [in Ukrainian].

Danylenko, V. (red.) (2010). Povoienna Ukraina: narysy sotsialnoi istorii (druha polovyna 1940-kh – seredyna 1950-kh rr.) [Postwar Ukraine: essays of social history (second half of the 1940s – mid-1950s)]. (Vols. 1–2). Kyiv: Instytut istorii NAN Ukrainy [in Ukrainian].

Donechchyna. Try strashni periody, poviazani z holodom (2021, November 27) [Daughter Three terrible periods associated with famine]. Donetska oblasna administratsi-ia. Retrieved from https://dn.gov.ua/news/donechchina-tri-strashni-periodi-povyazani-z-golodom [in Ukrainian].

Holovko, V., Prymachenko Ya. & Yakubova, L. (2018). Russkyi myr na Donbasi ta v Krymu: istorychni vytoky, politychna tekhnolohiia, instrument ahresii: Analitychna dopovid [Russian peace in Donbas and Crimea: historical origins, political technology, instrument of aggression: Analytical report]. Kyiv: Instytut istorii NAN Ukrainy [in Ukrainian].

Kushch, L. (2016, October 27). «DNR»: yak vyvchaiut ukrainsku istoriiu i movu? [«DNR» schools: how do they study Ukrainian history and language?]. BBC News Ukraine. Retrieved from https://www.bbc.com/ukrainian/society/2016/10/161026_ukrainian_in_donetskom [in Ukrainian].

Lysytsia, L. (2021). Funktsionuvannia spetsialnykh dytiachykh ustanov URSR u 1943–1950 rr. [Functioning of special children’s institutions of the Ukrainian SSR in 1943–1950]. Cherkasy: Vydavets Chabanenko Yu. A. [in Ukrainian].

Morozov, P. & Pestretsov, V. (2019). Ystorycheskoe kraevedenye: Stranytsы ystoryy Donbassa noveishaia y sovremennaia ystoryia (s 1939 hoda do sovremennosty). 11 klass: uchebnoe posobye [Local history: Pages of the history of Donbass, recent and contemporary history (from 1939 to the present)]. Vols 1–2. V. 2. Donetsk: HOU DPO «Don-RYDPO». Retrieved from https://drive.google.com/file/d/1SKC8jbnPRSmCML5k6Y2mAoJnkws SNEUo/view

Radchenko, Ya. (2024, February 26). Kis O: pro roli zhinok u Radianskomu Soiuzi y nezalezhnii Ukraini, istoriiu protydii seksyzmu v reklami ta perspektyvy feministychnoho rukhu pislia peremohy u viini [Kis O: about the roles of women in the Soviet Union and independent Ukraine, the history of opposition to sexism in advertising, and the prospects of the feminist movement after the victory in the war]. Hender v detaliakh. Retrieved from https://genderindetail.org.ua/season-topic/feminism-in-detail/oxana-kis-pro-roli-zhinok-u-radyanskomu-soyuzi-y-nezalezhniy-ukrainy-istoriyu-protydii-sexyzmu-v-reklamy-ta-pers¬pektivy-feministychnogo-ruhu-pislya-peremogy-u-viyni.html [in Ukrainian].

Rudenko, E. (2022, October 4). Istorykynia Larysa Yakubova: «Ruskii mir» skhozhyi na totalitarnu sektu, chleny yakoi khvori na sotsialnu shyzofreniiu [Historian Larisa Ya-kubova: «Russian Peace» is similar to a totalitarian sect whose members suffer from social schizophrenia»]. Ukrainska pravda. Retrieved from https://www.pravda.com.ua/articles/ 2022/10/4/7370240/ [in Ukrainian].

Semakovska, T. (2024, June 4). Horbatova ta Sadova: okupanty pokazaly Bakhmut litom 2024 [Horbatova and Sadova: the occupiers showed Bakhmut in the summer of 2024]. Bahmut.in.ua. Retrieved from https://bahmut.in.ua/okupanty-pokazaly-bahmut-litom-2024-foto/[in Ukrainian].

Shvydkyi, V. (2015). Suspilno-politychni nastroi ta stratehii vyzhyvannia v umovakh holodu 1946–1947 rokiv [Socio-political attitudes and survival strategies during the famine of 1946–1947]. Sotsialni transformatsii v Ukraini: piznii stalinizm i khrushchovska doba: Kolektyvna monohrafiia [Social transformations in Ukraine: late Stalinism and the Khrushchev era: Collective monograph] (pp. 262–289). Kyiv: Instytut istorii Ukrainy NAN Ukrainy [in Ukrainian].

Smolii, V. (red.) (2022). Perelom: Viina Rosii proty Ukrainy u chasovykh plastakh i prostorakh mynuvshyny. Dialohy z istorykamy. U 2-kh kn. Kn. 2 [The turning point: Russia’s war against Ukraine in the time layers and spaces of the past. Dialogues with historians]. Vol. 2. Kyiv: Instytut istorii NAN Ukrainy [in Ukrainian].

Smolii, V. (red.) (2023). Rosiiski pidruchnyky z istorii: shkola nenavysti i vorozhnechi. Analitychna zapyska [Russian history textbooks: the school of hatred and enmity. Analytical note]. Kyiv: Instytut istorii NAN Ukrainy. NAPN Ukrainy. Instytut pedahohiky.

Stiazhkina, O. (2023). Rosiiskyi imperializm – imperializm pervisnoho suspilstva, oriientovanyi v mynule [Russian imperialism is the imperialism of primitive society, oriented towards the past]. Suspilne. Kultura. Retrieved from https://www.youtube.com/watch?reload= 9&app=desktop&v=ARKlZYCB_Z0&t=1028s [in Ukrainian].

U «DNR» napysaly vlasni pidruchnyky z istorii. (2015, August 10) [The DNR wrote their own history textbooks]. Korrespondent.net. Retrieved from https://ua.korrespondent. net/ukraine/3549452-u-dnr-vydadut-pidruchnyky-z-istorii-vitchyzny [in Ukrainian].

Vidnianskyi, S. & Martynov, A. (2023). Rosiisko-ukrainska viina ta mizhnarodne spivtovarystvo [The Russian-Ukrainian War and the International Community]. Kyiv: In-stytut istorii NAN Ukrainy [in Ukrainian].

Yakubova, L. (2019). Intehratsiia Donbasu i Krymu vs dezintehratsiia Ukrainy: istorychnyi dosvid, suchasni vyklyky (analitychna dopovid) [Donbass and Crimea vs disintegration of Ukraine: historical experience, modern challenges (analytical report)]. Kyiv: Instytut istorii NAN Ukrainy [in Ukrainian].

Yakubova, L. (2023). Rosiisko-ukrainski «istorychni viiny»: vvedennia v dyskurs nenavysti i znyshchennia Analitychna zapyska [Russian-Ukrainian «historical wars»: introducing hatred and destruction into the discourse. Analytical note]. Kyiv: Instytut istorii NAN Ukrainy [in Ukrainian].

Yaremchuk, V. (2023). Ukraina u shkilnii istorii putinskoi Rosii (do 2021 r.) [Ukraine in the school history of Putin’s Russia (until 2021)]. Ukrainskyi istorychnyi zhurnal, 3, 176–196. doi: https://doi.org/10.15407/uhj2023.03.176 [in Ukrainian].

Ystoryia s ystoryei: po kakym uchebnykam yzuchaiut proshloe shkolnyky DNR (2016). History with history: according to which textbooks the students of the DPR study the past]. Retrieved from https://dontimes.ru/novyj-uchebnik-istorii-donbassa/

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-16

Як цитувати

[1]
Лаврут, О. 2025. Вивчення історії Донеччини перших повоєнних десятиліть на території так званої «ДНР». Донецький історичний часопис. (Квіт 2025), 175-191. DOI:https://doi.org/10.31558/3083-5771.2024.2.14.

Номер

Розділ

Студії з історії 21 століття