Перевірки у загальноосвітніх школах УРСР у другій половині 1940–1980-х рр.

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31558/3083-5771.2024.1.6

Ключові слова:

загальноосвітня школа УРСР, перевірка, інспектор, учитель, учень, навчання, діяльність, контроль

Анотація

У статті характеризуються інспекторські перевірки у загальноосвітніх школах УРСР у другій половині 1940-х – 1980-х рр. Завдання нашого дослідження полягають у вивченні його джерельної та історіографічної бази, з’ясуванні основних напрямів перевірок, які відбувалися у школах у зазначений період; механізмів їх проведення та реагування на них; окресленні перспектив наукової діяльності. Основними методами, які використовуються у роботі, є такі: хронологічний (дав змогу простежити динаміку перевірок протягом другої половини 1940-х – 1980-х рр.), описовий (презентувати власне механізм перевірок), порівняльний (охарактеризувати перевірки у різні періоди історії УРСР та з різних напрямів), біографічний (дав змогу вивчити життєпис деяких педагогів, їх професійні уміння та погляди), системний (дав змогу узагальнити відповідну інформацію).
Серед підходів, які використали під час дослідження, виділяємо такі: культурологічний, аксіологічний, герменевтичний та практичний. Культурологічний підхід – у процесі врахування особливостей функціонування суспільства, яке мало певні культурні коди і обумовлювало поведінку людини та ставлення до оточуючих; герменевтичний – цінний тим, що дав змогу проаналізувати і вивчити тексти джерел дослідження, виокремити характерні риси інспекторських перевірок шкіл УРСР у зазначений період, водночас зважаючи і на критичне ставлення до текстів; аксіологічний підхід обумовлений вивченням ціннісних орієнтацій радянського суспільства, яке обходило увагою особистість і гналося за цифровими показниками.
Інспекторські перевірки у загальноосвітніх школах УРСР у другій половині 1940 х – 1980-х рр. продемонстрували тотальний контроль над освітнім процесом. Вони проводилися в усіх закладах і доволі часто. Перевірки були фронтальними і спрямовувалися на ознайомлення та критику навчально-виховного процесу школи, вибірковими – стосувалися конкретного напряму, або ж тематичними. У колі уваги інспекторів перебувала адміністрація закладу, вчителі та учні. Вони зазвичай виявляли негаразди, роблячи зауваження, які протягом певного терміну потрібно було виправити. Загалом такі заходи були стресом для учасників освітнього процесу і зайвою процедурою. Проте держава потребувала подібних механізмів для контролю над освітянами. Перспективою нашого дослідження може бути поглиблене вивчення окремих аспектів запропонованої проблеми.

Посилання

Asanishvili, M. I. (2019). Vytvorennia «novoi liudyny» v konteksti reformy serednoi osvity v SRSR 1958 roku [Creation of a «new man» in the context of the reform of secondary education in the USSR in 1958]. Naukovi zapysky NaUKMA. Istorychni nauky, 2, 16–21. DOI: 10.18523/2617-3417.2019.2.16-21 [in Ukrainian].

Derzhavnyi arkhiv Lvivskoi oblasti [State archive of Lviv region] [in Ukrainian].

Derzhavnyi arkhiv Mykolaivskoi oblasti [State Archive of the Mykolaiv Region] [in Ukrainian].

Derzhavnyi arkhiv Vinnytskoi oblasti [State archive of Vinnytsia region] [in Ukrainian].

Derzhavnyi arkhiv Zhytomyrskoi oblasti [State archive of Zhytomyr region] [in Ukrainian].

Lavrut, O. O. (2024). Skarhy na pedahohiv shkil URSR druhoi polovyny 1940–1980-kh rr.: movoiu arkhiviv [Complaints against school teachers of the Ukrainian SSR in the second half of the 1940s–1980s: in the language of the archives]. Kulturolohichnyi almanakh. DOI: 10.31392/cult.alm.2024.1.15 [in Ukrainian].

Lavrut, O. O. (2022). Skarhy vchyteliv yak vyiav «radianskoho sposobu zhyttia» [Complaints of teachers as a «Soviet way of life»]. Vcheni zapysky TNU imeni V. I. Vernadskoho. Seriia: Istorychni nauky, 1, 52–56. DOI: 10.32838/2663-5984/2022/1.8 [in Ukrainian].

Levenets, O. M. (2018). Komunistychne vykhovannia v zahalnoosvitnikh shkolakh Volynskoi oblasti v seredyni 60-kh – pershii polovyni 80-kh rokiv XX st. [Communist education in secondary schools of the Volyn region in the mid-1960s – first half of the 1980s]. Vcheni zapysky TNU imeni V. I. Vernadskoho. Seriia: Istorychni nauky, 4, 23–30 [in Ukrainian].

Marchuk, O. A. (2016). Zminy v orhanizatsii navchalno-vykhovnoi roboty vchyteliv u shkolakh yak naslidok reformuvannia serednoi osvity v Ukraini seredyny ХХ st. [Changes in the organization of educational and educational work of teachers in schools as a result of the reform of secondary education in Ukraine in the middle of the 20th century]. Naukovi pratsi istorychnoho fakultetu Zaporizkoho natsionalnoho universytetu, 45, 1, 284–287 [in Ukrainian].

Meropryiatyia po vupolnenyiu nedostatkov naidennukh pry frontalno y proverke shkolu [Actions to implement the deficiencies found during the frontal inspection of the school]. (Fund R–5712. Sofyevskaia vosmyletniaia shkola. Sofyevka, Nykolaevskoi oblasty. Inventory 1. File 23). State Archive of the Mykolaiv region, Mykolaiv [in Ukraine].

Pyrozhenko, L. V. (2013). Reformuvannia zmistu zahalnoi serednoi osvity (seredyna 60-kh – pochatok 80-kh rr. ХХ stolittia) [Reforming the content of general secondary education (mid-60s – early 80s of the 20th century)]. Kyiv: Pedahohichna dumka [in Ukrainian].

Rozman, I. I. (2017). Radianska pedahohika: biohrafichna paradyhma druhoi polovyny 40-x – 80-kh rr. XX st. [Radianska pedahohika: biohrafichna paradyhma druhoi polovyny 40-x – 80-kh rr. XX st.]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho universytetu. Seriia: «Pedahohika. Sotsialna Robota», 2(41), 219–221.

Vnutrishkilnyi kontrol (1958) [Intra-school control]. Radianska osvita, 38, 1 [in Ukrainian].

Zaliskyi, K. (1945). Pro khyby u kerivnytstvi shkoloiu [About errors in school management]. Radianska osvita, 9, 1 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-25

Номер

Розділ

Студії з історії 20 – початку 21 ст.